Presenteren met impact

Complexe data helder en overtuigd over de bühne brengen? Een begrijpelijke presentatie geven is niet voor iedereen gemakkelijk, maar valt wel te leren!

Uitdaging en doelen

Binnen Risk Management wordt veel informatie uitgewisseld; intern en extern. Vanuit de adviesrol van de medewerkers geven zij vaak presentaties. Soms aan collega’s, soms aan (hoger) management, soms aan klanten. Dat doen de professionals over het algemeen erg goed. Op twee flanken was echter verbetering te boeken: (A) Het zelfverzekerd, overtuigend presenteren van deze stukken en (B) het leuker en sprankelender maken van het gepresenteerde.

Complexe data boeiend vertellen is een kunst

In samenspraak met medewerkers, coördinator en afdelingsmanager formuleerden we de volgende leerdoelen:

  • Verhalen gestructureerd, kernachtig en bondig vertellen (pitch), afgestemd op het publiek;
  • Hoe diep je verhalen uit en spits je ze toe  op datgene waar het publiek in geïnteresseerd is?;
  • Handvatten om meer impact te maken;
  • Leren je effectief een zelf-verklarende presentatie ontwikkelt en voorbereid (relatie, inhoud en publiek);
  • Eigen kracht en ontwikkelpunten leren kennen in het geven van presentaties;
  • Op een goede manier collega’s feedback en feedforward geven, zodat we elkaar beter maken.
Training Sprankelend presenteren Schoonderwoerd
Programma

Hoe hebben we het aangepakt?

We hebben schriftelijk de persoonlijke leerdoelen/-wensen van alle deelnemers opgevraagd en op basis van onze inzichten (van o.a. niveau, leerwens en motivatie) een traject vastgesteld. Twee klassikale trainingsdagen met een tussenperiode van enkele weken, waarbij tijdens dag 1 het geleerde toegepast kon worden in de praktijk. Op dag 2 vond een terugkoppeling en verdieping plaats. Door het werken zogenoemde buddies, wordt het rendement flink verhoogd. De buddies houden elkaar na de training onder andere nog scherp op de persoonlijke leerdoelen. Door te leren van elkaar in de oefeningen, het kijken naar inspirerende filmpjes van rolmodellen over presenteren en de diversiteit in werkvormen, is er actief en plezierig geleerd.

4 mei 2020
"Hele prettige sfeer wat het veel makkelijker maakt om 'ongemakkelijke' dingen te doen. Het leerdoel van eenieder staat centraal. En de training is interactief; iedereen wordt betrokken." / "Vernieuwende inzichten opgedaan, goede uitleg, relaxte sfeer en goed toepasbaar in mijn dagelijkse praktijk!"
Deelnemers
Resultaat

Het effect voor de organisatie

Na het Incompany-traject wisten de professionals onder andere:

  • Structuur te houden middels een beproefde methode (Pyramid Principle) zodat opbouw en structuur strak staat;
  • Expliciet een doel te formuleren in de voorbereiding;
  • Door te vragen, door bewustzijn van het belang van ‘vooronderzoek bij hun opdrachtgever / toehoorder’ en weten hoe dit aan te pakken;
  • Interactie & eenvoud te creëren, door contact te maken en houden met het publiek;
  • Impact te genereren; beleving bij hun presentatie te creëren, door bijvoorbeeld storytelling of metaforen;
  • Draagvlak te creëren door krachtig af te ronden, om zo de medewerking te verkrijgen voor hun voorstel/plan/advies die ze nodig hebben;
  • Aanstekelijk te presenteren; door een mooie mix van inhoud en non-verbaal & stemgebruik.
Contact

Aan de slag met presenteren en overtuigen met impact?

Is dit thema ook in jouw organisatie onderwerp van gesprek, of wordt het juist tijd dat het dat wordt? Neem contact met ons op via 030 – 293 48 99 of info@schoonderwoerd.nl.

icon-play icon-price icon-category close icon-arrowlong wiggle wiggle icon-download icon-training icon-arrow icon-attendees icon-calendar icon-check-orange icon-check-white icon-copylink logo-linkedin logo-twitter logo-facebook icon-download icon-dropdown-black icon-dropdown-orange logo-bf logo-gi logo-il logo-tt logo-ty