SBB traject Persoonlijk Leiderschap & Effectiviteit / Communiceren met Impact

In deze case geven we je een kijkje achter de schermen hoe Schoonderwoerd het in-companytraject voor (SBB) Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven heeft vormgegeven en wat de resultaten zijn.

SBB leiderschap case
SBB traject Persoonlijk Leiderschap & Effectiviteit / Communiceren met Impact

Het beste uit jezelf halen, communiceren met impact en succesvoller samenwerken. Het zijn waardevolle skills op de werkvloer. Echter als het zo makkelijk was, zou dit allang gebeuren. Hoe mooi zou het zijn om medewerkers inzicht te geven in de zaken die hen tegenhouden dit te doen en ook welke hulpbronnen ze al in huis hebben?

In deze case geven we je een kijkje achter de schermen hoe Schoonderwoerd het in-companytraject voor Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft vormgegeven en wat de resultaten zijn.

Inventarisatie & Doelbepaling

Het tweetal hierboven genoemde thema’s; Persoonlijk Leiderschap & Communiceren met Impact, zijn uiteraard niet zomaar uit de lucht komen vallen. Na een inventarisatie van de leerbehoeftes zijn ze ontstaan, met als belangrijkste subdoelen:

– Meer inzicht krijgen in kwaliteiten en ontwikkelpunten.
– Belemmerende overtuigingen ombuigen naar een positieve, krachtige mindset.
– Het afstemmen van de communicatiestijl op de situatie en hier keuzevrijheid in gaan ervaren.
– Authentiek overtuigen en omgaan met weerstand.

Aanpak

Schoonderwoerd verzorgt meerdere trainingsrondes per jaar waar medewerkers zich voor inschrijven. Iedere ronde bestaat uit de volgende onderdelen

– Een individuele intake om een beginsituatie te schetsen en het leerdoel scherp te krijgen.
– Vooraf theoretische lesstof aangeboden in een online leeromgeving.
– Tijdens de trainingsdagen vooral veel aan de slag; focussen op de praktijk (connected learning).
– Trainen in kleine groepen voor een persoonlijke, veilige leeromgeving.
– Buddygesprekken houden deelnemers gefocust en gemotiveerd.
– Flexibele insteek van de klassikale dagen afhankelijk van de verzamelde leerdoelen
– Ter afsluiting een op maat gemaakt actieplan om duurzaam te werken aan persoonlijke groei.
– Gebruik van de modellen MBTI, NLP en Transactionele Analyse

Van grote invloed op het succes van deze trajecten is de persoonlijke aanpak en ruimte voor eigen casuïstiek en vragen.
Daarnaast is het de eigen keus van de deelnemers om zich in te schrijven. We merken dat deelnemers hun collega’s enthousiasmeren zich ook in te schrijven! Inmiddels geven we beide trainingen een aantal keer per jaar.

‘In de training heeft de trainster heel scherp aangegeven wat ze ziet en mij een hoop inzicht in mezelf en mijn mogelijkheden gegeven. Dit door veel betrokkenheid, openheid, kennis en kunde.’

Het resultaat

Na dit incompany-traject hebben de werknemers van de SBB de volgende resultaten behaald:

– Deelnemers hebben zichzelf als professional verder ontwikkeld en hebben het inzicht in zichzelf vergroot.
– Ze kunnen hun vaardigheden op een effectieve manier inzetten en zien nu dat er vaak meerdere manieren zijn.
– Het lukt deelnemers om hun gedragsstijl aan te sluiten bij hun gesprekspartners en om te gaan met weerstand (meeveren of grenzen aangeven).
– Hun zelfvertrouwen is gegroeid waardoor ze in beweging zijn gezet om zich verder te blijven ontwikkelen.

icon-play icon-price icon-category close icon-arrowlong wiggle wiggle icon-download icon-training icon-arrow icon-attendees icon-calendar icon-check-orange icon-check-white icon-copylink logo-linkedin logo-twitter logo-facebook icon-download icon-dropdown-black icon-dropdown-orange logo-bf logo-gi logo-il logo-tt logo-ty