Eigenaarschap nemen we allemaal, vooral in tijden van succes en wind in de rug. Maar in tijden van falen en tegenwind is het al een stuk minder druk op het speelveld en schuilen we liever op de tribune. Eigenaarschap is daarmee een veelbesproken en paradoxaal onderwerp: iedereen wil het hebben, behalve als je het juist kan gebruiken om te groeien.
Bij een universiteit in Nederland viel een rapport van de auditcommissie in de bus. Niet langer meer een topstatus, maar gezakt naar een bijna-top status. Dat kon toch niet waar zijn? De commissie had het vast fout. Niemand zag het aankomen. Het schortte aan eigenaarschap bij het incasseren van tegenslag.
De universiteit riep de hulp in van Schoonderwoerd om het eigenaarschap op niveau te brengen, zodat (op eigen kracht) de vertrouwde topstatus weer kon worden veroverd.
Voor de gehele afdeling hebben we een korte serie aan teamworkshops ontwikkeld met beknopte theorie, pakkende oefeningen en een einddoel.
Tijdens de teamworkshops zochten we samen met de teamleden naar de antwoorden op vragen als:
"Mooie vertaling van een abstract probleem in een concreet traject met oefeningen en casuïstiek" / "Laten we blijven werken aan de borging hiervan"Deelnemers
Eigenaarschap werd de sleutel naar resultaat. Men erkende de eigen rol, en ook de belemmerende functie van de omringende context kwam aan bod. De blik werd meer naar buiten gericht in plaats van naar binnen. Collectief werd er gesignaleerd dat er te weinig tijd werd vrijgemaakt om met elkaar aan ontwikkeling te werken.
Is het thema eigenaarschap ook in jouw organisatie onderwerp van gesprek, of wordt het juist tijd dat dat het wordt? Neem contact met ons op via 030 – 293 48 99 of info@schoonderwoerd.nl en maak gebruik van onze ervaring.